100 000 teherautósofőr hiányzik: Veszélyben a karácsonyi bevásárlás?

A teherautó-sofőrök hiánya elleni harcban a kormány most “mindent meg akar tenni, ami csak szükséges“, ígéri a közlekedési miniszter. Eközben a kiskereskedők további ellátási nehézségekre figyelmeztetnek. Már csak tíz nap van hátra, hogy megmentsék a karácsonyi bevásárlást.

Az üzemanyag megvan – csak nem érkezik oda, ahol szükség lenne rá, mert hiányoznak a teherautó-sofőrök. Most a brit kormány azt ígéri, hogy fokozott igyekezettel lép fel a teherautósofőr-hiány ellen. „Minden követ meg fogunk mozgatni, hogy biztosítsuk az ellátási nehézségek csökkenését“, mondta Grant Shapps közlekedési miniszter a „Sky News“-nak.

A „BP“ nevű kőolajvállalat az előző nap arról tudósított, hogy 1 200 brit benzinkútja közül néhányat be kell zárnia, mert nincs elég sofőr a benzin és a dízelolaj szállításához. Pénteken a londoni és a kenti benzinkutaknál hosszú sorok torlódtak össze, mert az autósok ellátási nehézségektől tartanak. A becslések szerint a brit szállítási ágazatban pillanatnyilag nagyjából 100 000 teherautó-sofőr hiányzik. Ezt leginkább arra a tényre lehet visszavezetni, hogy a Brexitet követően nagyjából 25 000 sofőr visszatért az európai kontinensre, és hogy a pandémia akadályozza az új sofőrök képzését.

„Mindent meg fogunk tenni, ami csak szükséges”, mondta kedden a közlekedési miniszter. Itt a 2012-ben közismertté vált „whatever it takes“ fordulatot használta, mellyel Mario Draghi, az Európai Központi Bank akkori vezetője nyugtatta meg a pénzpiacot az euró krízisének időszakában. Az a cél, hogy az autóforgalom továbbra is a megszokott módon fusson, mondta Shapps. A kormány keményen dolgozik a törvények módosításán, hogy ezáltal megkönnyítse az új teherautó-sofőrök képzését. A pandémia során elrendelt lezárások miatt 400 000 jelentkezőt nem tudtak levizsgáztatni.

A gyorsétterem-lánc McDonald’s a szállítási láncban bekövetkezett problémák miatt már augusztusban kénytelen volt brit üzleteinek kínálatából törölni a turmixokat és bizonyos más italokat. A konkurens vállalat Nando’s nem jutott csirkehúshoz.

Shapps szerint gondoskodni kell róla, hogy a teherautó-sofőrök szakmája vonzóbb legyen. Nagy-Britannia hosszú ideig profitált a legtöbbször Kelet-Európából származó olcsó munkaerőkből. Arra a kérdésre, hogy a kormány hajlandó lenne-e lazítani a vízumokra vonatkozó előírásokon a más országokból származó teherautó-sofőrök esetében, azt válaszolta, hogy minden lehetőséget megvizsgálnak.

Előzőleg olyan követelések merültek fel, hogy az ilyen sofőrök beutazása érdekében engedélyezzék a rövid lejáratú vízumokat. Ezáltal át lehetne hidalni az elégséges számú brit teherautó-sofőr kiképzéséhez szükséges időszakot. A nemzetközi teherautó-sofőrök jelenléte rövid távon segíthetne, még akkor is, ha valószínűleg már túl késő, hogy ezáltal gondoskodjanak a kiskereskedők karácsonyi üzleti tevékenységéhez szükséges zavartalan logisztikáról, mondta az ágazat egyik képviselője. Hosszú távon viszont magasabb fizetésekre és jobb munkahelyi körülményekre van szükség az alkalmazottak számára.

Már csak tíz nap van hátra, hogy megmentsék a karácsonyi bevásárlást?

A brit kiskereskedelmi szervezet eközben üres polcokra figyelmeztet a karácsonyi időszakban: A teherautó-sofőrök csoportja az a ragasztóanyag, ami egyben tartja a szállítási láncokat, mondta Andrew Opie, a “British Retail Consortium” elnöke.

A sofőrök nélkül lehetetlen az árucikkeket időben eljuttatni a termelőktől az üzletekbe. “Ha nem találunk új sofőröket az elkövetkező tíz napon belül, a karácsonyi bevásárlást megelőző nagy rohanásban jelentős töréseket fogunk tapasztalni”, mondta Opie.

Forrás: spiegel.de

4.9/5 - (327 szavazat)
Friss Adatvédelmi irányelvek tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTPS-sütiket használunk a jobb működésért.