Az egyik ügyvédi iroda csoportos keresetet kíván indítani az Amazon ellen a kézbesítéseket végző sofőrök jogai miatt.
A Leigh Day azt állítja, hogy a szállítók egy külsős cég alkalmazottai. Azonban, mivel magánvállalkozóként vannak foglalkoztatva és nem alkalmazottként, így jogilag nem járnak számukra azon előnyök, mint egy alkalmazottnak – például a minimálbér és egyéb juttatások.
Az amazon kijelentette, „elkötelezett amellett, hogy a járművezetők tisztességes fizetést kapjanak azoktól a cégektől, amelyekkel együttműködnek”.
„Azok a járművezetők, akik egy másik cégtől bérelve az Amazon nevében végzik a szállítást nem jogosultak a minimálbérre” – mondta a Leigh Day.
Az ügyvédi iroda állítása szerint már két járművezető nevében megtette az első jogi lépéseket, de további károsultakat keres a csoportos kereset benyújtásához.
A Leigh Day februárban az Uber-sofőrök nevében mérföldkőnek számító ügyet indított el és nyert meg. Az Amazon sofőrökkel kapcsolatban azt jósolták, hogy legalább háromezer sofőrnek több mint százmillió font kártérítés járhat.
Az iroda úgy véli, hogy mivel az Amazon meghatározza a járművezetők munkáját, így több joggal is kell őket felruházni.
Az ügyvédi iroda azt állítja, hogy a sofőrök egy alkalmazáson keresztül kapnak az Amazontól becsült időpontokat, melyekhez igazodniuk kell. Az Amazon ezzel szemben azt állítja, az alkalmazás útvonal-javaslatokat ad, de a sofőrökre van bízva, hogy követik-e a javasolt útvonalat.
Kate Robinson, a Leigh Day ügyvédje azt mondja: „az Amazonnak dolgozó sofőröknek műszakokban kell dolgozniuk és a szabadságot is le kell foglalniuk előre, az Amazon mégis azt állítja, hogy egyéni vállalkozók.”
Hozzátette, hogy az Amazon számára a több millió font kártérítés sem okozna nagy veszteséget. Ezzel szemben a sofőrök számára komoly életmódbeli javulás is elképzelhető, ha legalább a minimálbért megkapják, az egyéb juttattatásokról és rendes munkaszerződésről nem is beszélve.
Robinson asszony hangsúlyozta, hogy „itt az ideje, hogy az Amazon abbahagyja a profit emberek fölé helyezését”.
A Leigh Day hasonló követeléseket támaszt az Uber, az Addison Lee, a Stuart szállítócég és a használt járműveket árusító BCA ellen is.
Az ügyvédi iroda már jogi lépéseket tett az Asda személyzetének a nevében is az egyenlő fizetési besorolások érdekében, de a Sainsbury, a Tesco, a Morrisons alkalmazottait is képviseli.
Forrás: BBC.com