Új banki szabályok a készpénzre

A készpénzellátási kötelezettségüket elmulasztó hitelezők az FCA (Financial Conduct Authority – Pénzügyi Felügyeleti Hatóság) keretrendszerének értelmében bírságra számíthatnak, mivel az iparági adatok szerint a fizikai eszköz továbbra is a második legnépszerűbb fizetési mód az országban – írja a Sky News.

A Financial Conduct Authority (FCA) közölte, hogy szeptember 18-tól a bankok és építőipari társaságok nagyobb mértékben lesznek kötelesek mérlegelni, ha a helyi közösségek nem férnek hozzá a szolgáltatásokhoz, például bankfiókokhoz és ATM-ekhez.

Az új kötelezettségek előírnák számukra, hogy cselekedjenek, ha nehézségeket találnak az alapvető szolgáltatások nyújtásában, beleértve a készpénzfelvételi lehetőséget.

A hitelezőknek továbbá nyitva kellene tartaniuk egy szolgáltatást, például egy fiókot vagy bankautomatát, amíg a helyettesítő megoldást meg nem találják vagy működésbe nem hozzák.

Az FCA szerint a szabályok be nem tartása végső soron korlátlan pénzbírságot vonhat maga után.

Az elmúlt kilenc év során mintegy 6000 telephelyet zártak be költségcsökkentő intézkedések keretében, amelyek a hitelezők szerint a digitális banki tevékenységre való áttérést tükrözik.

A kritikusok azzal vádolják az ágazatot, hogy elhanyagolja a vidéki közösségeket és a kiszolgáltatottakat, például az időseket, akik sokkal kevésbé értik a modern technológiát.

Az iparági adatok alátámasztják a bankok állításait, miszerint a szokások folyamatosan változnak, mivel a beruházásoknak köszönhetően új szolgáltatások lépnek működésbe.

A UK Finance jelentése a brit fizetési trendekről 2023-ban azt mutatta, hogy a készpénz továbbra is a második legnépszerűbb fizetési mód marad, annak ellenére, hogy hatmilliárd tranzakcióra – 12 százalékos részesedésre – esett vissza. Az adatok szerint a 48 milliárdból 38 százalék volt érintés nélküli fizetés.

Az FCA a maga részéről jelezte, hogy nem aggódik túlzottan a készpénzhez való hozzáférés helyzete miatt, mivel egyre több úgynevezett banki központ és általános postai szolgáltatás tölti ki a fiókok és ATM-ek bezárása miatt keletkezett űrt.

A jelentés szerint 2023 júniusára az Egyesült Királyság lakossága 95 százalékának egy, 99,7 százalékának pedig három mérföldön belül lesz egy szabadon használható készpénzfelvételi pontja, például bankautomata vagy postafiók közelében.

A Sky News azonban májusban arról számolt be, hogy a hitelezők visszariadtak attól, hogy a Post Office – amelyet a Horizon IT-botrányban a posta alpolgármestereivel szembeni bánásmódja miatt széles körben támadtak – a jelenlegi évi 200 millió fontnál többet követeljen az ügyfelek által a banki telephelyek alapvető szolgáltatások igénybevételéért fizetett díjakból.

Sheldon Mills, az FCA fogyasztóvédelmi és versenyügyi ügyvezető igazgatója elmondta, hárommillió ember továbbra is a készpénzre támaszkodik, még akkor is, ha a digitális fizetés egyre népszerűbbé válik; sok kisvállalkozásnak pedig még mindig szüksége van arra, hogy valahol biztonságosan elhelyezhesse bevételeit.

„Ezért is cselekedtünk gyorsan a parlament által ránk ruházott új hatáskörök alapján, hogy biztosítsuk a készpénzfelvételhez és a betétekhez való észszerű hozzáférés fenntartását”.

A fogyasztóknak óriási választék áll rendelkezésükre a fizetési módok tekintetében, de határozottan látjuk, hogy a bankkártyák és az érintés nélküli fizetés továbbra is népszerűek – emelte ki Adrian Buckle, a UK Finance kutatási vezetője.

„Ezt mind a fogyasztói kereslet, mind pedig az új technológiák ösztönzik, amelyek hozzájárulnak az elfogadottsági szint növeléséhez, különösen a kis- és mobilvállalkozások körében. Az érintés nélküli mobilfizetések száma gyorsan növekszik, a felnőttek egyharmada már legalább havonta egyszer így fizet, és a használat még tovább nőhet. Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy úton vagyunk a készpénz nélküli társadalom felé. A készpénz még mindig a második leggyakrabban használt fizetési mód az Egyesült Királyságban, bár összességében egyre kevesebben használjuk, és egyre többen élnek nagyrészt készpénzmentes életet. A következő évtizedben előrejelzésünk szerint folytatódni fog a készpénzhasználat csökkenésének és egyes más fizetési módok, például a kártyák és a gyorsfizetés növekedésének hosszú távú tendenciája.”

Hozzátette: további jövőbeli fejlesztéseket látnak a fizetési környezetben, amelyek javíthatják az ügyfélélményt.

Fotó: archív

4.9/5 - (239 szavazat)
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
Friss Adatvédelmi irányelvek tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTPS-sütiket használunk a jobb működésért.