Elérkezett a vacsora vége, és a számla már a kezedbe került. Az imént elfogyasztott étel élvezetét hirtelen felváltja az aggodalom, amikor rájövünk, hogy ki kell találni, mennyi borravalót adjunk – ha egyáltalán adunk.
Ha túl kevés borravalót adunk, akkor a felszolgálók haragjával kell szembenézni? A végén túl sok borravalót fogunk adni? És ha a kiszolgálás rossz volt, egyáltalán kell-e borravalót adni?
A vita nem korlátozódik az éttermekre – borravalót számos dolgozónak, például fodrászoknak, taxisofőröknek és szállodai portásoknak is fel lehet ajánlani.
Egy új törvény értelmében a munkavállalóknak meg kell kapniuk a borravaló teljes összegét – ez várhatóan mintegy hárommillió munkavállaló javát szolgálja Angliában, Skóciában és Walesben.
Arra vonatkozóan azonban nincsenek szigorú szabályok, hogy mennyit kell hagyni.
„A jó szolgáltatás elismerése”
Mae, egy kisvállalkozás 17 éves pincérnője azt mondja, nem várja el, hogy a vendégek borravalót adjanak a számlához hozzáadott szervizdíjon felül.
„Elég szokatlan, hogy a vendégek utólag adnak borravalót, ami rendben is van. Sok ügyfél kétszer is ellenőrzi, hogy amikor fizet, a szervizdíj is rajta van-e a számlán, és hogy azt igazságosan osztják-e el.”
Ugyanakkor azt mondja, az egyik barátja olyan helyen dolgozik, ahol nem számolnak fel szervizdíjat, így a vendégek ott adnak borravalót – többnyire.
Ahol Mae dolgozik, ott a számlához 12,5 százalékos szervizdíjat adnak hozzá.
A borravaló a kormány szerint „a vendég által felajánlott, kéretlen és spontán fizetés”, míg a szervizdíj „a vendég számlájához a számla bemutatása előtt hozzáadott összeg”.
Laura Akano, a Polished Manners etikett-szakértője szerint mindig az egyénen múlik, hogy mennyi borravalót ad, de úgy véli, fontos, hogy kifejezzük elismerésünket, ha jó szolgáltatást kaptunk.
Ha a felszolgálási díj opcionális, kérheti annak elhagyását. Ha kötelező, akkor nem – de a létesítménynek ezt a rendelés előtt szóban vagy írásban világossá kell tennie.
A borravaló és a szervizdíj is megosztható a személyzet több tagja között – például az a személy is kap belőle, aki az ételt hozta, és az is, aki elmosogatta az evőeszközöket.
A törzsvendégei vitték el szórakozni és fizették az italait
A 40 éves leedsi Peter azt mondja, a legemlékezetesebb borravalót két kedvenc törzsvendégétől kapta egy kocsmában. Jól ismerte őket, és már azelőtt kiöntötte nekik mindig a pintjüket, hogy a pulthoz értek volna. Egyik este éppen zárás előtt állt, amikor meghívták, hogy csatlakozzon hozzájuk – egy helyi sztriptízbárba.
„Kifizették az összes italomat, és egy táncot is” – meséli. „Ez nagyon nagylelkű volt.”
A bárban töltött utolsó műszakjában néhány más törzsvendég 10 fontos bankjegyeket nyomott a kezébe, és minden jót kívánt neki, „ami nagyon kedves volt tőlük” – mondja.
Dolgozott azonban olyan étteremben, ahol a vezetőség visszatartotta a borravalót, és olyan szállodában is, ahol a szervizdíjat soha nem fizették ki a személyzetnek.
„De amikor szükséged van egy állásra, és csak ez az, ami elérhető, akkor nem igazán vitatkozol a főnökkel” – mondja.
Az új törvény azt jelenti, hogy a szervizdíjat mostantól mindenhol ki kell fizetni a személyzetnek.
„Jó, ha van egy útmutató”
Sok turisztikai weboldal azt javasolja, hogy az Egyesült Királyságban 10-15% százalékot hagyjunk borravalóként – persze mindenki saját belátása szerint dönthet, ad-e egyáltalán.
Jemma Swallow, aki korábban egy londoni teázó tulajdonosa volt, azt mondja, hogy a 10 százalék a legtöbb helyzetet lefedi, anélkül, hogy a vendég neheztelne, mert kérik, a személyzet pedig azért, mert nem kapja meg.
Akano egyetért azzal, hogy az egytized nagyjából megfelelő. „Hogy az emberek ezt megteszik-e vagy sem, az más kérdés, de jó, ha van egy útmutató”.
Az Egyesült Királyságon kívül, például az Egyesült Államokban a borravaló 20 százaléknál is többet jelenthet, ami gyakran akkor is kötelező, ha a szolgáltatás közepes.
Mae azt mondja, hogy az Egyesült Királyságban nem ad borravalót, mert a szolgáltatás szinte mindig benne van, de amikor az Egyesült Államokban járt, akkor igen.
„Minden alkalommal adtam, mert ott más a borravaló-kultúra. Ettől függetlenül néha kicsit kényelmetlen volt”.
Néhány ázsiai országban a borravaló adása udvariatlanságnak számít, bár a nyugati szállodák elterjedésével ez a gyakorlat egyre kevésbé tabu.
Egy, a neve elhallgatását kérő konyhafőnöknő azt mondja, a borravaló mértéke attól függ, hogy hol eszik az ember.
Ha egy Hungry Horse-ról van szó, akkor bizonyos elvárásai vannak, hogy milyen lesz az étel, és ennek megfelelően is ad borravalót. „Ha viszont az Ivyban vacsorázol, akkor valószínűleg több borravalót adsz, hogy azt a benyomást keltsd, hogy nagy költekező vagy” – mondja. „Végül is ez színház” – teszi hozzá.
„Olyan érzés, mintha zsarolnának”
Ha a számlájához diszkrecionális szervizdíjat adtak, és úgy gondolja, hogy nem kellett volna, akkor jogában áll kérni, hogy azt töröljék.
Az 56 éves, bedfordshire-i Nige Eaton, aki rendszeresen jár étterembe, azt mondja, mindig is aggódott amiatt, hogy a borravaló nem jut el a személyzethez, és nem szereti azokat az éttermeket, ahol automatikusan hozzáadják a szervizdíjat.
„Amikor ez a számlára van nyomtatva, úgy érzem, mintha valamiféle zsarolás lenne, és egyes vendégek úgy érzik, hogy kénytelenek kifizetni, ami nem helyes” – mondja. „Ha a személyzet jó munkát végez, akkor borravalót kell adni nekik” – de szerinte ezt a vendégnek kell eldöntenie.
John-Paul Stuthridge etikett-szakértő szerint az éttermek weboldalain érdemes ellenőrizni, hogy a szervizdíj tartalmazza-e a „meglepetésszerű” szervizdíjakat.
„Megkérdezheti a személyzet egyik tagját, de diszkréció a játék neve, ezért igyekezzen gyorsan és a vendégek hallótávolságán kívül érdeklődni.”
Akano is azt javasolja, hogy még a számla megérkezése előtt tudassa a személyzet tagjával, hogy nem elégedett a díjjal. Így talán eltörlik azt.
„Egy jó értékelés többet segít, mint az aprópénz”
A borravaló számos iparágban továbbfejlődött az asztalra hagyott aprópénzből, hiszen ma már a kártyás és az érintés nélküli fizetés a jellemző.
Kate Nicholls, a UK Hospitality kereskedelmi csoport vezérigazgatója szerint azonban „a keményen dolgozó személyzetnek köszönetet mondó borravaló szelleme továbbra is erős”.
„Ha egy adott személynek szeretne borravalót adni, akkor a készpénzes átadás lehetővé teszi, hogy azt ő maga tartsa meg, míg a számlán vagy az asztalon hagyott borravaló az egész csapat javát szolgálja, a ház elejétől a konyhában keményen dolgozó séfekig és konyhai portásokig.”.
A borravaló alternatívája lehet a 21. században a közösségi médiában hagyott poszt, amit az emberek egyre gyakrabban írnak, és „őszintén szólva nagyon értékelik” Mae szerint, aki elárulta: a főnökei „nagyon ráálltak az olyan dolgokra, mint például a történetek újraposztolása, ahol az emberek fotókat készítenek az ételről”.
Stuthridge szerint egy pozitív értékelés meghagyása a közösségi médiában többet érhet, mint egy jó borravaló, az étterem méretétől és jellegétől függően.
„A jó kritikák megírására fordított idő és energia hosszú távon valószínűleg többet segít az üzletnek, mint bármennyi aprópénz”.
via BBC News
Fotó: Freepik