Kétnaponta robbanásveszélyes tüzek pusztítanak a londoni otthonokban, amelyeket az e-kerékpárok és -rollerek olcsó, rosszul megépített töltői és akkumulátorai okoznak. Ezáltal mérgező gáz kerül a levegőbe, ami életeket veszélyeztet. A Londoni Tűzoltóság (LFB – London Fire Brigade) most felfedte, hogy az e-bike-tüzek közel 40 százalékát az átalakítók okozzák. A BBC London megvizsgálta a problémát.
„Jelenleg ez még mindig egy kicsit vadnyugat” – mondta Gez Medinger, az e-bike átalakítás-szakértője. „A gyári e-bike-ok szabályozottak, de az átalakító készletek nem”.
Az e-bike-ok és robogók egyre ismertebb látványt nyújtanak a fővárosban, de egy olcsó, rosszul gyártott vagy sérült akkumulátor, illetve a rossz töltő használata heves tüzekhez vezethet, amelyek percek alatt elpusztíthatnak egy szobát, lakást – figyelmeztettek a szakértők.
Idén már három haláleset történt Londonban akkumulátortüzek következtében.
Medinger, aki a London északnyugati részén, Willesden Greenben működő cégénél több mint hetven biciklit formált már át e-kerékpárrá, arra kéri az átalakító készleteket használókat, hogy jó minőségű, márkás lítium-ion akkumulátorokat használjanak.
Kétnaponta egy tűz
„Az igazi problémák akkor kezdődnek, amikor a töltő 48 voltot próbál betáplálni egy olyan akkumulátorba, amely csak 36 voltra van méretezve, és ez hatalmas biztonsági kockázatot jelent” – emelte ki. „Bátorítanám a kormányt, hogy vizsgálja meg az iparágat, és próbáljon olyan szabályozást bevezetni, amely mindenki számára javíthatja a biztonságot” – tette hozzá.
Az LFB idén 93 e-bike- és 18 e-scooter-tüzet regisztrált – átlagosan kétnaponta egyet. Charlie Pugsley, a tűzoltóság helyettes parancsnoka szerint ez a leggyorsabban növekvő „tűzvédelmi trend” Londonban.
„A tüzek körülbelül 40 százalékát az átalakítók okozták. Ha nem biztonságosan szerelték be, akkor nem biztonságos a termék sem – különösen, ha nem a megfelelő töltőt használják hozzá.”
A jelenlegi kormányzati követelmények előírják, hogy az elektromos segédmotoros kerékpároknak (EAPC – Electrically Assisted Pedal Cycle) fel kell tüntetniük a teljesítményt, az akkumulátor feszültségét, a maximális teljesítményük pedig 250 watt lehet. Az átalakító készletekre vonatkozóan azonban nincsenek külön előírások.
Szerdán az Electrical Safety First kimutatta, hogy az Egyesült Királyságban megkérdezett e-bike és e-scooter tulajdonosok 43 százaléka használ utólagos töltőt, amelyet külön vásároltak a robogó vagy kerékpár megvétele után. Ez a szervezet tavalyi vizsgálatára épül, amely megállapította, hogy az interneten biztosíték nélküli töltőket árusítanak, amelyek nem felelnek meg az Egyesült Királyság biztonsági előírásainak.
Hacsak nem változtatnak a szabályozáson, attól tartanak, hogy még több ember halhat meg az ilyen jellegű tűzesetben.
Teljesen betiltanák
Újév napján Sofia Duarte hunyt el, amikor a southwarki Old Kent Roadon lévő otthonában lévő e-bike átalakító lángokba borult. A nyomozók megállapították, hogy a kerékpár akkumulátorának meghibásodása okozta a tüzet. Ő volt az első ember, aki Londonban e-bike-tűzben vesztette életét. A család barátja, a 45 éves Alda Simoes elmondta, Sofia haláláig nem is tudták, hogy az e-biciklik tüzet okozhatnak.
A délnyugat-londoni Scott Angus azt mondta, hogy ő és párja szerencsések, hogy életben maradtak, miután tavaly a szomszédjuk e-bike-ja lángra kapott a közös folyosón.
„A fő kijáratunk el volt zárva. Csak egy sűrű fekete füstfalat láttam”– mondta a 32 éves férfi.
Mindketten kiugrottak a második emeleti ablakon a kutyájukkal együtt, Angus élettársa megsérült a hátán.
„Amikor leértünk, csak a káoszt láttam. Az épület bejárati ajtaja ki volt robbantva. A tűzoltók próbálták eloltani a tüzet, és rengeteg egyedi elemet láttam az egész emeleten. Úgy néztek ki, mint a sörétes puskapatronok.”
„Ha egyszer ezek a tüzek elkezdődnek, nagyon nehéz megállítani őket. Mintha egy benzintócsa lenne, olyan gyors és intenzív. Gőzfelhő keletkezik, amely robbanásveszélyes és mérgező. Az LFB-t aggasztják az interneten árult hamisított termékek, amelyek veszélyeztethetik a londoniak otthonát. Határozottan úgy gondoljuk, hogy megfelelő szintű felügyeletre és végrehajtásra van szükség. Ha az emberek nem biztonságos termékeket árulnak, gondoskodnunk kell arról, hogy azokat kivonják a forgalomból” – mondta Charlie Pugsley parancsnokhelyettes.
„Konzultálunk a termékbiztonsági keretrendszerünk korszerűsítéséről, hogy az online piactereket felelősségre vonjuk, és biztosítsuk, hogy az interneten értékesített termékek ugyanolyan szabványoknak feleljenek meg, mint az utcai áruházakban” – mondta a Kereskedelmi és Üzleti Minisztérium szóvivője.
„Ha a vállalkozások nem felelnek meg az előírásoknak, a termékbiztonsági és szabványügyi hivatal megfelelő végrehajtási intézkedéseket fog hozni, például elrendeli a termék forgalomból való kivonását” – tette hozzá.
Fotó: iStock