Új adót akarnak a britek az egészségtelen élelmiszerek gyártóira

A britek többsége új adót akar kivetetni az egészségtelen ételeket vagy ultrafeldolgozott élelmiszereket előállító vállalatokra, hogy ezzel segítsék az elhízási válság kezelését – derül ki egy közvélemény-kutatásból.

Az eredmények alapján a miniszterek arra szólították fel az embereket, hogy segítsenek az egészségesebb táplálkozásban azzal, hogy cukoradó-szerű közterhet vetnek ki az édességekre, gabonapelyhekre, pizzákra és más, túl sok sót vagy cukrot tartalmazó termékekre.

Az Ipsos által az Egészségügyi Alapítvány számára készített felmérés szerint a megkérdezettek 58 százaléka támogatta, hogy adót vessenek ki a magas cukor- vagy sótartalmú élelmiszereket előállító szervezetekre, és a bevétel egy részét a szegény családok számára friss gyümölcsök és zöldségek vásárlására fordítsák.

Az Ipsos szerint az emberek kisebb hányada, de még mindig többsége (53 százalék) támogatta, hogy adót vetnének ki a rendkívül feldolgozott élelmiszereket, például sonkát, kekszet és tömeggyártott kenyeret előállító vállalatokra, és a befolyt bevétel egy részét az alacsony jövedelmű háztartások jobb táplálkozásának támogatására fordítanák.

Az egészségtelen élelmiszerek gyártóinak megadóztatásával kapcsolatban a 2136 brit felnőttből álló reprezentatív minta mindössze 19 százaléka ellenezte az ötletet, 20 pedig azt mondta, hogy nem tudja. Ennél nagyobb arányban (24%) ellenezték, hogy az ultra-feldolgozott élelmiszerek gyártóit adóztassák, míg 21 százalékuk nem tudta.

„Az új kormánynak bátorítást kellene kapnia az ilyen típusú közvélemény-kutatásoktól, és meg kellene értenie, hogy ez [az ötlet] széles körű támogatást élvez, és valószínűleg jelentős egészségügyi előnyökkel járna. A lakosság alapvetően azt mondja: itt az ideje a kemény fellépésnek”

– mondta Adam Briggs, az Egészségügyi Alapítvány vezető politikai munkatársa és közegészségügyi szakértője a cukros és sós termékek gyártóinak megadóztatását támogató 58 százalékos arányra reagálva.

A munkáspártiaknak az elhízással kapcsolatos kiáltványban tett ígéretei – a 21 órai tévéadó előtt a gyerekeknek szánt egészségtelen ételek reklámozásának és az energiaitalok 16 éven aluliaknak való árusításának betiltása – nem voltak elégségesek, tekintve a túlsúly által okozott hatalmas károkat, tette hozzá Briggs.

Az elhízás becslések szerint évente 98 milliárd fontba kerül az Egyesült Királyságnak, beleértve az NHS 6,5 milliárd fontos számláját a túlsúlyhoz kapcsolódó kórok, például a szívbetegségek, a rák, a 2-es típusú cukorbetegség és az ízületi problémák kezelésére.

Briggs szerint a cukoradóhoz hasonló adót kezdetben az édességekre, süteményekre és kekszekre, a cukros reggelizőpelyhekre, a cukrozott joghurtokra és a chipsekre kellene kivetni, de ezt követően ki kellene terjeszteni a készételekre és a pizzákra is – ez utóbbi kettőre magas sótartalmuk miatt.

Az üdítőital-ipari adó, amelyet a konzervatívok 2018-ban vezettek be, azt mutatta, hogy az egészségtelen termékek megadóztatása sok vállalatot arra késztet, hogy az adófizetés elkerülése érdekében átformálja azokat, így a közegészségügynek kedvezve.

Az ultrafeldolgozott élelmiszerek gyártóinak megadóztatását támogatják, mivel a közvélemény egyre inkább aggódik az egészségre gyakorolt hatásuk miatt, amely többek között a szívproblémák, a rák és a rossz mentális egészség kockázatának növekedését jelenti.

Carlos Monteiro professzor – aki először alkotta meg az ultrafeldolgozott élelmiszerek fogalmát – nemrégiben azt javasolta, hogy a dohánytermékekhez hasonló figyelmeztetéseket kellene elhelyezni rajtuk, és meg kellene adóztatni őket az általuk jelentett veszélyek miatt.

Dr. Chris van Tulleken, az Ultra-Processed People című könyv szerzője szerint azonban az egyes termékek megadóztatása a legjobb megközelítés, nem pedig az élelmiszerek egész kategóriájának megadóztatása.

„Az UPF-et [ultra-feldolgozott élelmiszereket] előállító vállalatok privatizálják az előnyöket, és áthárítják ezeket a költségeket, így akár tetszik, akár nem, nekünk kell majd kifizetni a számlát. A problémát előidéző vállalatok megadóztatása igazságos és szükséges mindaddig, amíg nagyon óvatosan járunk el, hogy ne növeljük az egészségügyi egyenlőtlenségeket. Az UPF általános megadóztatása helytelen és káros lenne. Az egyes termékeket sokkal hatékonyabban tudjuk szabályozni” – mondta.

Az Ipsos megállapításaira reagálva az Élelmiszer- és Italgyártók Szövetsége – amely a legtöbb élelmiszergyártót képviseli – közölte: a vállalatok számára lehetővé kellene tenni, hogy egészségesebb termékeket fejlesszenek ki – például a só, a cukor és a kalória elhagyásával, valamint rostok, gyümölcsök és zöldségek hozzáadásával -, ahelyett, hogy adókkal kellene szembenézniük.

„A gyártók elkötelezettek amellett, hogy továbbra is együttműködjenek a kormánnyal az elhízás és a rossz táplálkozás elleni küzdelemben. Ennek módja attól függ, közösen hogyan biztosítjuk, hogy a vállalatok az egészségesebb élelmiszerek előállításába fektessenek be. Az adók helyett úgy véljük, hogy a vállalatok támogatása az egészségesebb termékek terén történő innovációban többet és jobb ár-érték arányban eredményezne” – emelte ki a szóvivőjük.

Az Egészségügyi és Szociális Gondozási Minisztérium szóvivője azt mondta, a megelőzés jobb, mint a gyógyítás, ezért ez a kormány küldetésének tekinti, hogy az egészségügy középpontjába a betegség kezeléséről a megelőzésre helyezze a hangsúlyt.

via The Guardian
Fotó: Pixabay

5/5 - (303 szavazat)
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
Friss Adatvédelmi irányelvek tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTPS-sütiket használunk a jobb működésért.