Jegycsalások miatt figyelmeztetik a szurkolókat

A Lloyds Bank becslése szerint az elmúlt szezonban több ezer fiatalt csaptak be az Egyesült Királyságban, akik nem létező Premier League -jegyekért fizettek pénzt – hívta fel a figyelmet a BBC.

A pénzintézet közölte, hogy az előző szezonhoz képest mintegy harmadával nőtt az ügyfelei ellen elkövetett, jegyekkel kapcsolatos csalások száma, és figyelmeztette a szurkolókat: legyenek résen.

A banki iparági csoport, a UK Finance szerint a jegyek gyorsan fogynak, és a bűnözők kihasználhatják az ajánlatokat kereső embereket. Sürgette a közösségi médiával foglalkozó cégeket, hogy tegyenek több lépést a csalások megakadályozása érdekében, és kérte az ügyfeleket, hogy legyenek éberek.

A Lloyds Bank becslése szerint az elmúlt szezonban mintegy hatezer brit futballszurkoló esett csalás áldozatául.

Elemezte saját csalási adatait, és a Lloyd’s piaci részesedése alapján – az Egyesült Királyságban a folyószámlák mintegy ötödével rendelkezik – becslést készített az összes bank ügyfelei által elszenvedett csalásokról.

Arsenal, Liverpool, Taylor Swift

Ez azt jelenti, hogy legalább 1200 Lloyd’s-ügyfelet vertek át az elmúlt szezonban. Az áldozatok több mint fele 18 és 34 év közötti volt. Ügyfeleik átlagosan 177 fontot veszítettek, de egyeseknél ez az összeg meghaladta az ezer fontot.

A bűnözők főleg a legnagyobb csapatok szurkolóit vették célba, leggyakrabban az Arsenal és a Liverpool szurkolói estek áldozatul. A csalások több, mint fele (56%) a Facebook Marketplace-en kezdődött, további 26 százaléka pedig az X-en (korábban Twitter). Az év elején a Lloyds Bank becslése szerint Taylor Swift rajongói is több mint 1 millió fontot veszítettek az énekesnő brit turnéja előtt a csalók miatt.

Hogyan működtek a csalások?

A bűnözők a közösségi médiában vagy az online piactereken hamis bejegyzéseket hoznak létre, amelyekben nem létező jegyeket hirdetnek, gyakran valódi belépők képeivel, hogy meggyőzzék a vevőt, azok valódiak. Az áldozatot ezután ráveszik a fizetésre, általában banki átutalással. Miután a pénzt átutalták, a csaló egyszerűen eltűnik, és az áldozat nem kap semmit cserébe.

A banki átutalásokkal az a probléma, hogy nem online tranzakciókra tervezték őket, így nehezebb visszaszerezni a pénzt, ha az már eltűnt.

A bankok vissza tudják fizetni az összeget áldozatoknak, de a tranzakciók nem rendelkeznek ugyanazzal a védelemmel, mint például a bankkártyás vásárlás esetében.

Mit tehetnek a rajongók?

Liz Ziegler, a Lloyds Bank csalásmegelőzési igazgatója szerint a nagy meccsről való lemaradás átverés miatt „pusztító lehet”. Azt tanácsolta a szurkolóknak, hogy maradjanak a hivatalos jegyértékesítési csatornáknál, és kerüljék a „túl jónak tűnő” ajánlatokat.

A UK Finance szerint a szurkolóknak meg kell állniuk és át kell gondolniuk, mielőtt pénzt adnak ki.

A Premier League azt tanácsolja a szurkolóknak, hogy közvetlenül a kluboktól vagy az engedélyezett jegyértékesítő partnerektől vásároljanak.

A bankszövetség szóvivője elmondta, hogy tavaly az ügyfelek közel 86 millió fontot veszítettek vásárlási csalások miatt; tízből kilenc átverés online kezdődött.

„A technológiai és a közösségi médiavállalatoknak fel kell lépniük, és kezelniük kell a platformjaikon végbemenő bűncselekményeket, és hozzá kell járulniuk az áldozatok kártérítésének költségeihez” – mondta a szóvivő.

Fotó: Pixabay

4.9/5 - (221 szavazat)
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
Friss Adatvédelmi irányelvek tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTPS-sütiket használunk a jobb működésért.