Nem tanulnak jobban a telefontilalomtól

Egyelőre nem a várt eredményt hozta a mobiltelefonok kitiltása az iskolákból – derül ki az első ilyen jellegű tanulmányból a BBC szerint.

A tanulók nem kapnak jobb jegyeket és nem javul a közérzetük. A kutatók szerint a diákok alvása, tanórai viselkedése, testmozgása, illetve az, hogy mennyi időt töltenek a telefonjukkal, nem különbözik az eszközöket tiltó és megengedő iskolák között.

Az is kiderült azonban, hogy az okostelefonokkal és általában a közösségi médiával való hosszabb foglalkozás rosszabb eredményekkel járt az összes említett mérőszám tekintetében.

A világon az első olyan tanulmány, amely az iskolai telefonhasználati szabályokat a tanulók egészségi állapotára és oktatására vonatkozó mérésekkel együtt vizsgálta, egy olyan heves vitába illeszkedik, amely az elmúlt években az otthonokban és az iskolákban egyaránt folyamatos.

Dr. Victoria Goodyear, a tanulmány vezető szerzője a BBC-nek elmondta, hogy az eredmények nem szembemennek az iskolai okostelefon-tilalommal, de „azt sugalljuk, hogy ezek a tilalmak önmagukban nem elegendőek a negatív hatások kezeléséhez”.

Hozzátette: most arra kell összpontosítani, hogy a diákok kevesebb időt töltsenek a telefonjukkal:

„Többet kell tennünk annál, hogy betiltjuk a telefonokat az iskolákban”.

A Birminghami Egyetem által készített, a Lancet európai egészségpolitikai folyóiratban megjelentetett, szakértői értékeléssel ellátott eredményekben 1227 diákot és 30 különböző középiskola okostelefon-használatra vonatkozó szabályait hasonlították össze a szünetekben és az ebédidőben.

Az iskolákat egy 1341 angliai állami általános iskolából álló mintából választották ki.

A tanulmány a nemzetközileg elismert Warwick-Edinburgh Mental Wellbeing Scales (Warwick-Edinburgi mentális jóllét skála) segítségével határozta meg a résztvevők jóllétét. Megvizsgálták a diákok szorongás- és depressziószintjét is.

Az osztályfőnököket arról kérdezték, hogy diákjaik az angol és a matematika tantárgyakból a kitűzött célon belül, alatta vagy felette teljesítenek-e.

Joe Ryrie, a Smartphone Free Childhood kampánycsoport igazgatója a BBC Radio 4 Today című műsorában elmondta, hogy az eredmények „meglepőek”, mivel a hálózatukban dolgozó tanárok arról számoltak be, hogy iskoláikban a telefonhasználati tilalom bevezetése előnyökkel járt.

Azt is elmondta, hogy a vizsgálatban részt vevő gyerekek átlagosan négy-hat órát töltöttek a telefonjukon, ami „ijesztően sok idő a görgetéssel és a lapozással”.

Szerinte szigorúbb szabályozásra van szükség ahhoz, hogy a közösségi médiaplatformok biztonságosabbá váljanak, és ne okozzanak függőséget a gyermekek számára.

Illusztráció: archívum

4.9/5 - (255 szavazat)
Friss Adatvédelmi irányelvek tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTPS-sütiket használunk a jobb működésért.