Csúcsformában a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, augusztusig az utasforgalom közel 20, az áruforgalom 50 százalékos növekedés mutat – közölte Lóga Máté, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságstratégiáért, iparért, pénzügyi forrásokért és makrogazdasági elemzésért felelős államtitkára és a Budapest Airport Zrt. igazgatóságának elnöke a tárca közleménye szerint.
Kirobbanó növekedést mutat 2024-ben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér teljesítménye. Az év első nyolc hónapjában az utasforgalom 18,6 százalékos, az áruforgalom pedig 49,7 százalékos növekedést mutat, azaz a budapesti légikikötő jó úton halad afelé, hogy minden eddigi rekordot megdöntsön. Az adatok rávilágítanak, hogy Magyarország és Budapest turisztikai vonzereje folyamatosan erősödik, valamint arra is, hogy a magyarok is egyre nagyobb számban utaznak külföldre – fejtette ki az államtitkár az MTI által idézett közleményben.
Az idei első nyolc hónapban a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma 11,4 milliót ért el, amely 18,6 százalékkal múlta felül a tavalyi év azonos periódusában látott eredményt. A reptér áruforgalma még ennél is nagyobb ütemben, 49,7 százalékkal nőtt, ami így meghaladta a 184 ezer tonnát.
A teljesítmény növekedése nem egyetlen kiugró hónapra vagy eseményre vezethető vissza, az idei év fejlődése tendenciózus, ugyanis a teljes utasforgalom és a teljes berepülési szám alakulása minden egyes hónapban egyaránt felülmúlta a tavaly látott adatokat – írták.
Augusztusig a legnépszerűbb úticél London, Isztambul, Milánó, Párizs, illetve Brüsszel volt – tették hozzá.
Az NGM felidézte, hogy több mint egy éves intenzív tárgyalássorozatot követően 2024. június 6-án aláírták a Budapest Airport Zrt. adásvételi szerződését, amely révén közel 20 év után újra nemzeti többségi tulajdonba került a reptér. A magyar állam 80 százalékos tulajdonrészt, az üzemeltetésért is felelős francia társbefektető VINCI pedig 20 százalékot szerzett a Budapest Airport Zrt.-ben.
Lóga Máté kiemelte: a reptér nemcsak a személyszállítás és a turizmus, hanem az áruszállítás miatt is stratégiai jelentőséggel bír, a gazdasági vérkeringés egyik ütőere.
A 2024-ben eddig látott teljesítménynövekedés rávilágít, hogy a többségi nemzeti tulajdonba kerüléssel a reptér teljesítményének növekedése tovább folytatódott, sőt soha olyan magas nem volt még a reptér forgalma, mint idén augusztusban.
Az új tulajdonosok és az üzemeltető célja, hogy ezt a teljesítményt még tovább fokozzák, ennek érdekében a következő években megindulhat a reptér jelentős fejlesztése, megnyitva ezzel a még dinamikusabb növekedés előtti utat. A cél, hogy 2030-ra a húsz, 2040-re pedig a 25 milliót érje el a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma – közölte az NGM.
Fotó: archív