Összesen tizennégy – tizenegy már átadott és három építésre kész – autópálya okos működését, illetve kivitelezését állítja le az angol kormány biztonsági és anyagi okok miatt – közölte a Downing Street. A meglévő szakaszok megmaradnak, de biztonsági átalakításon esnek át, hogy több vészmegállóhelyet alakítsanak ki azokon.
Jelenleg az angliai autópálya-hálózat tíz százaléka működik „okosként”. Ez azt jelenti, hogy több módszer él ezeken a szakaszokon, mely a forgalom gördülékeny haladását biztosítja. Ilyen például a mozgó (a forgalomhoz alkalmazkodó) sebességkorlát vagy a leállósáv forgalmi sávvá alakítása. 2014-ben kezdték el bevezetni a rendszert; most 375 mérföldnyi (1600 kilométer) ilyen út van országszerte, melyből 235 (380) leállósáv nélküli.
Azóta azonban számos halálos baleset történt: köztük sok olyan jármű volt érintett, mely leállósáv híján is kénytelen volt megállni, míg ezalatt hátulról beléjük rohantak… Április elején például két nyugdíjas vesztette így életét. A 83 éves Derek Jacobs is hasonló tragédiában hunyt el az M1-es Sheffield felé vezető szakaszán. (Itt is beszüntetik az „okosságot”, a lista itt olvasható.)
A sok haláleset miatt korábban már kampányt indítottak az okospályák felszámolására. Claire Mercer – aki férjét, Jasont vesztette el 2019-ben ugyanazon a szakaszon, ahol Jacobs meghalt – életre hívta a Smart Motorways Kill kezdeményezést, hogy valamennyi ilyen utat „sóval hintsenek be”. Az árnyékkormány közlekedési minisztere, Louise Haigh szintén felszólalt már, kiemelve a balesetek növekvő számát. Hangsúlyozta: vissza kell állítani a leállósávot valamennyi autópályán.
A RAC közlekedésbiztonsági szóvivője győzelemnek nevezte a kormány mostani döntését.
„Fontolóra kell venniük annak a lehetőségét, hogy az összes útszakaszt »dinamikus leállósávosra« alakítsák át, ahol a leálló a forgalom nagyságától függően lenne nyitva vagy zárva” – mondta Simon Williams.
Forrás: news.sky.com
Fotó: Pixabay