Egy jelentés szerint a poggyászok elvesztésének aránya tavaly az elmúlt évtized legmagasabb értékét érte el világszerte, miután a légiközlekedési ágazat a világjárványt követően igyekezett újra talpra állni.
2022-ben mintegy 26 millió poggyász veszett el, késett vagy sérült meg – ez közel nyolc csomagot érint minden ezerből.
A BBC által megismert új adatok azonban azt mutatják, hogy a helyzet javul, mivel az utasok száma visszatér a járvány előtti szintre. Ez a több repülőtéri személyzetnek és az automatizálási technológiának köszönhető – közölte a Sita, amely a légitársaságok 90 százalékának informatikai rendszereit kezeli.
Az Egyesült Királyság felügyeleti szerve, a Polgári Légiközlekedési Hatóság szerint a legtöbb légitársaság legfeljebb ezer fontot fizet ki, de hozzátette: nagyon ritka, hogy ennyit kapnak utasok.
Arra is figyelmeztetett, hogy a légitársaságok a tárgy értékét az elveszett dolog korából ítélik meg, nem pedig az alapján, hogy mennyibe kerül újonnan megvásárolni, ezért jobb, ha az igényt utasbiztosításon keresztül nyújtják be.
Poggyászhegyek
A Sita szerint a légitársaságoknak minden egyes poggyászt az út különböző pontjain nyomon kell követniük a cédulán található vonalkód segítségével. Tavaly volt az első nyár, amikor a nyaralók tömegesen utaztak, miután a Covid miatti utazási korlátozások enyhültek. A járvány idején leépítéseket végrehajtó repülőterek és légitársaságok azonban nehezen tudtak elég gyorsan személyzetet felvenni, beleértve a poggyászkezelőket is.
A Sita legfrissebb, a poggyászokról szóló jelentése szerint 2022-re ezer utasra 7,6 késett, elveszett vagy megsérült poggyász jutott.
Ez volt a legmagasabb arány 2012 óta, amikor a teljes szám 26,3 millió volt – akkor ezer utasra közel kilenc darab rosszul kezelt poggyász jutott. A 2019-es világjárvány előtti adat közel hat darab volt ennyi utazóra vetítve.
A jelentés szerint a 2022-es növekedés a járatról járatra történő átszállítás során felmerülő problémákra vezethető vissza, amelyek az elveszett, sérült vagy késedelmesen feladott poggyászok 42 százalékáért felelősek.
„A járvány után az utasforgalom megnövekedésével párhuzamosan munkaerőhiányt tapasztaltunk. Az emberek nagyon aggódnak az utazás miatt, ezt láttuk a »poggyászhegyeknél« is. Azt akarjuk elérni, hogy az utasok újra bízzanak abban, hogy csomagokkal utazhatnak” – mondta Nicole Hogg, a Sita poggyászokért felelős vezetője.
A Sita megosztotta a BBC-vel a 2023-ra vonatkozó előzetes adatait, bár az arányt csak akkor tudják kiszámítani, ha az idei év egészére vonatkozó utasforgalmi adatokkal rendelkezik. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (Iata) szerint 2019-ben 4,5 milliárd légi utas volt, és becslései szerint idén 4,4 milliárd lesz. 2023 első félévében a rosszul kezelt poggyászok száma 5,7 millió volt, szemben a 2019 első félévi 5,8-cal.
„A tendencia 2023 májusától július végéig kezdett meredeken javulni, kevesebb poggyászt helyeztek el rosszul, annak ellenére, hogy az utasok száma a nyárra erőteljesen növekedett” – közölte a Sita.
Egy százalék
„A légitársaságok automatizálják a poggyászok helytelen kezelésének megelőzését és az elveszett poggyászok megtalálását. A rendszer elég okos. Van egy algoritmus, amely alapvetően kiszámítja, hogy melyik a következő legjobb elérhető járat, és a csomagot közvetlenül arra a járatra küldi, emberi beavatkozás nélkül” – magyarázta Hogg.
Elmondta: nagyon ritka, hogy egy eltűnt táskát nem találnak meg és nem küldik vissza a tulajdonosának.
„Úgy gondolom, hogy az a táska, amelyik elveszett vagy soha nem került vissza az utashoz, azért van, mert a címke lekerült róla, és nem volt rajta név vagy telefonszám. De ennek az esélye kevesebb, mint 1 százalék, a rosszul kezelt táskák mindig több mint valószínű, hogy visszakerülnek az utasokhoz” – mondta.
Az EasyJet közleménye szerint „az elveszett poggyászokkal kapcsolatos incidensek száma rendkívül alacsony”.
Mit tegyek, ha a poggyászom késik, elveszett vagy megsérült?
- Jelentse a repülőtéren, és őrizze meg a Property Irregularity Report egy példányát.
- Elveszett poggyász esetén hét napon belül, késés esetén 21 napon belül írásban lépjen kapcsolatba a légitársasággal.
- Bizonylatként nyújtsa be az összes hiányzó tárgy vásárlását igazoló blokkot.
Jogairól bővebb információt a Légiközlekedési Utasok Chartájában talál.
Forrás: BBC
Fotó: iStock