Végre csökkenésnek indul az alapvető élelmiszernek számító olaj és tej ára, de a bevásárlási számlák továbbra is magasak – derül ki a BBC által szemlézett új adatokból.
A Kantar piackutató cég szerint a vásárlók júliusban átlagosan 1,50 fontot fizettek négy pint tejért, szemben a márciusi 1,69-cel.
Egy liter napraforgóolaj átlagára eközben 2,19 font lett, ami 22 pennyvel kevesebb, mint tavasszal.
Az élelmiszeripari infláció (az általános élelmiszerárak emelkedésének mértéke) továbbra is magas, de kezd enyhülni.
Az augusztus 6-ig tartó négy hétben éves szinten 12,7 százalékkal emelkedtek az árak – derül ki a Kantar adataiból, amely 36.000 brit háztartás vásárlási szokásait követi nyomon.
Ez a növekedés az egy hónappal korábbi 14,9 százalékos szinthez képest csökkent.
Az élelmiszerárak tavaly nagymértékben az ukrajnai háború miatt ugrottak meg, de a nagykereskedelmi árak csökkenésével a nyomás enyhülésének jelei mutatkoznak.
A nagy szupermarketek is elkezdték csökkenteni az olyan alapvető élelmiszerek árát, mint a tojás, a tej és a vécépapír, mivel nyomás nehezedik rájuk, hogy többet tegyenek a nehéz helyzetben lévő vásárlók megsegítésére. A kritikákat – amelyek szerint nem adták tovább a csökkenő nagykereskedelmi árakat a vásárlóknak – az áruházláncok tagadják.
Fraser McKevitt, a Kantar kiskereskedelmi és fogyasztóvédelmi részlegének vezetője szerint a brit élelmiszerárak összességében még mindig emelkedtek az előző évhez képest minden szupermarket polcán, de a fogyasztók megkönnyebbültek, hogy az év korábbi időszakához képest egyes alapvető élelmiszerek árai csökkentek.
A vásárlók továbbra is keresik a módját annak, hogyan csökkentsék élelmiszer-számláikat, például az Aldi és a Lidl diszkontoknál vásárolnak, vagy olcsóbb szupermarketek saját márkás termékeit veszik.
A Kantar szerint a saját márkás termékek értékesítése a múlt hónapban is népszerű maradt, éves szinten 9,7 százalékkal nőtt. A növekvő fogyasztói bizalom jele lehet azonban, hogy a drágább márkás élelmiszerek eladásai is emelkedni kezdtek. Ez annak ellenére történt, hogy a Which? fogyasztói csoport külön kutatása szerint a szupermarketek polcain található egyes márkás termékek ára több mint kétszeresére nőtt az elmúlt 12 hónapban.
A consumer champion, amely nyolc nagy szupermarket közel 26.000 élelmiszertermékét vizsgálta, a következőket állapította meg:
- a Tescóban kapható hatos csomag Mr Kipling csokoládészelet volt az a márkás termék, amelynek az ára a legnagyobb mértékben emelkedett: 2022 átlag 1,16 fontjáról 2023 júliusára 2,66-ra nőtt.
- 1 kg Lancashire Farm natúr joghurt az Asdában 1-ről 1,80 fontra emelkedett – 80 százalékkal.
- 180 g Pilgrims Choice extra érett reszelt cheddar a Morrisonsnál 1,20 fontról 2,11-re nőtt – ez 76 százalékos emelkedés.
Az élelmiszerárak az egyik legnagyobb mértékben járultak hozzá az Egyesült Királyság általános inflációs rátájához, amely továbbra is rendkívül magas.
A szerdán esedékes új adatok várhatóan azt mutatják, hogy a júniusi 7,9 százalékról júliusban 6,9-re lassult a brit áremelkedés általános üteme.
A Bank of England szerint még az élelmiszerár-infláció mérséklődése ellenére is az év hátralévő részében a díjtételek várhatóan magasak maradnak, így háztartások milliói kerülnek „nyomás alá”.
Huw Pill, a bank vezető közgazdásza a múlt héten azt mondta, hogy az alacsonyabb élelmiszerárak visszatérése olyasmi, amit még egy ideig nem látunk – ha egyáltalán fogunk a jövőben.
Fotó: iStock