Ötéves csúcson a kátyúkról szóló jelentések

A kátyúk évek óta nem látott mértékű bosszúságot okoztak 2023-ban, de a tudósok remélik, hogy az „öngyógyító” utakhoz hasonló technológia segít majd végleg megszabadulni tőlük.

A helyi önkormányzatok és az AA (Automobile Association – Automobil Szövetség) szerint a kátyúkról és az általuk okozott károkról szóló jelentések ötéves csúcsot döntöttek. Az AA becslései szerint a brit autósoknak akár 500 millió fontjába is kerülhetett a javítás.

A tudósok arra figyelmeztetnek, hogy az éghajlatváltozás súlyosbítja a problémát, mivel a csapadékosabb időjárás és a szélsőséges hőmérsékleti viszonyok még jobban megviselik az útfelületet, amelyen közlekedünk.

A Round Our Way kampánycsoport által az információszabadságra vonatkozó kérelem alapján összeállított helyi önkormányzati adatok szerint 2023 januárja és novembere között közel 630.000 kátyút jelentettek az angliai, skóciai és walesi önkormányzatoknak, ami ötéves csúcsot jelent.

A 208 megkeresett tanácsból csak 115-től álltak rendelkezésre adatok, ami azt jelenti, hogy a bejelentett kátyúk teljes száma valószínűleg jóval magasabb.

– A kátyúk sokunk életét keserítik meg, és súlyos sérülések kockázatának teszik ki az autósokat, a kerékpárosokat és még a gyalogosokat is – mondja Roger Harding, a Round Our Way igazgatója. – Az éghajlatváltozás okozta időjárási szélsőségek sajnos sokkal több ilyen kátyút hoznak létre egy olyan időszakban, amikor a megszorítások miatt a javítások már most sem tartanak lépést.

A Helyi Önkormányzatok Szövetségének szóvivője szerint a tanácsok osztják az utak állapotával kapcsolatos aggodalmakat, és mindent megtesznek annak érdekében, hogy kezeljék a 14 milliárd fontos elmaradt útjavításokat. Emellett rendszeresebb és következetesebb finanszírozást sürgetett.

A Közlekedési Minisztérium szóvivője azt mondta: határozott lépéseket tesznek a kátyúk kijavítása és az utak felújítása érdekében azzal, hogy 8,3 milliárd fontot fordítanak a HS2 átirányított finanszírozásából, ami a helyi útjavítások finanszírozásának eddigi legnagyobb mértékű növelése, és elegendő ahhoz, hogy több mint 5000 mérföldnyi utat újítsanak fel országszerte.

Az AA közölte, hogy tavaly 631.852 kátyúval kapcsolatos, gumiabroncsokkal, kerekekkel, kormányművel és felfüggesztéssel kapcsolatos incidenssel foglalkoztak – a szervezet szerint ez újabb ötéves csúcs.

Mivel egy kátyúkkal kapcsolatos baleset átlagos javítási költsége 250 font, az AA becslése szerint tavaly összesen mintegy 160 millióba kerültek az ügyfeleknek. Az AA úgy véli, hogy az egész országra vonatkozó teljes összeg akár 500 millió font is lehet, mivel ez a brit járművezetőknek csak körülbelül egyharmadát jelenti.

A kátyúk nem csak a gépjárművezetőket, hanem a többi közlekedőt is érintik, a kerékpárosoknak különösen balesetveszélyesek.

Brit tudósok azt kutatják, hogyan lehetne végleg megbirkózni a problémával.

A Cambridge-i Egyetemen mérnöki szakemberek olyan projekteket vizsgálnak, mint a repedések és lyukak helyének digitális feltérképezése, az öngyógyító utak és rugalmas anyagok.

Az egyik csoport a modern autók érzékelőiből nyert adatok összegyűjtésén dolgozik, hogy digitálisan feltérképezzék az ország útjain található lyukakat.

A tudósok végigsétálnak egy virtuális valóság szimuláción, amely megmutatja, mit képesek érzékelni a szenzorok, és amely még a kátyúk méretét és helyzetét is tartalmazza.

Mivel az autók egyre okosabbak, a csapat úgy véli, hogy az általuk gyűjtött adatok segítségével sokkal nagyobb képet kaphatnak a kátyúproblémáról, ahelyett, hogy néhány drága, speciális szkennerrel felszerelt járművet használnának.

Cambridge a leedsi és a liverpooli egyetemekkel együtt azt kutatja, hogyan lehetne robotokat használni a javítások elvégzésére. Egy másik cambridge-i laboratóriumban egy csapat egy robotkart mutat be.

– Összeállítunk egy robotfurgont, amely képes a leggyakoribb útproblémákat, például repedéseket, kátyúkat és egyebeket kijavítani, majd újrafesteni a sávjelzéseket – magyarázza Ioannis Brilakis professzor, a Cambridge-i Egyetem munkatársa.

A Liverpooli Egyetem által kifejlesztett robotot, amely mesterséges intelligenciát használ a potenciális kátyúk azonosítására, Hertfordshire közútjain fogják tesztelni.

Más cambridge-i kutatók olyan anyagokon dolgoznak, amelyek képesek ellenállni a szélsőségesebb kopásnak, és akár öngyógyításra is képesek.

Az egyik kutató olyan anyagok hőtani tulajdonságait vizsgálja, amelyeket az utakra lehetne helyezni, hogy azok állandó hőmérsékletet tartsanak fenn – nyáron hűvösebbet, télen melegebbet.

Az időjárás és a kopás kombinációja a kátyúk egyik fő oka. Repedések keletkeznek, víz szivárog be, megfagy és kitágul, felnyomva az útburkolatot. Ez a fagyási és olvadási folyamat, valamint a sérüléseken áthaladó forgalom meggyengíti az utat, amely a nyári hónapokban tovább károsodik, amikor az utak kiszáradnak és potenciálisan meghajolnak.

Az éghajlatváltozás okozta gyakoribb szélsőséges időjárás felgyorsítja ezt a ciklust.

Bizonyos újrafelhasználható műanyagokat próbálnak ki az autópályákon, hogy megoldják a kátyúk és az éghajlat kettős problémáját.

A Surrey Egyetemen Dr. Benyi Cao a National Highwaysszel együttműködve azon dolgozik, hogy a geotermikus energia felhasználásának kipróbálásával az útfelületeket ellenőrzött hőmérsékleten tartsák bizonyos területeken.

Csapata földhőszivattyúkat fog tesztelni, amelyek speciális, földbe fektetett csővezetékeket és mikrokapszulákat tartalmaznak – ezek a talajban lévő energiát kötik meg.

Siker esetén a rendszer nyáron hűtené, télen pedig melegítené az utakat.

– Az infrastruktúránkat nem úgy építették, hogy megbirkózzon a jelenleg tapasztalható éghajlatváltozással. Ezért most új és innovatív módszereket kell kifejleszteni – magyarázza Dr. Cao. – Az éghajlatváltozás és az utak állapota közötti kapcsolat egyre világosabb. Elengedhetetlen, hogy összehangoltan lépjünk fel a probléma megoldása érdekében, mégpedig az utak karbantartási gyakorlatának javítása, innovatív anyagok és technológiák, valamint szélesebb körű éghajlatváltozást mérséklő stratégiák révén.

BBC.com

4.9/5 - (332 szavazat)
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
Friss Adatvédelmi irányelvek tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTPS-sütiket használunk a jobb működésért.