Egy brit képviselő azt mondja, egyre több panasz érkezik hozzá a magánparkolókkal kapcsolatban; szerinte nem lenne szabad az ágazatot önmagára hagyni a szabályozással.
Baggy Shanker, Derby South-i politikus azt állítja, számos olyan ember kereste meg, akit megbüntettek a választókerületében található, vitatott Copeland Street-i parkolóban – köztük egy saját kollégája is.
Rosey Hudson ügyének nyilvánosságra kerülését követően – akit közel 2000 fontra „bírságoltak”, mert öt percnél tovább tartott a parkolásáért fizetni – a két magánparkolási szakmai szövetség bejelentette, hogy létrehoznak egy testületet, amely felülvizsgálja és felügyeli az ágazat saját gyakorlati kódexét.
Shanker és 11 másik képviselő azonban felszólítja a kormányt, hogy vezessen be saját, törvényben előírt gyakorlati kódexet, amelyet a magánparkolóknak be kell tartaniuk.
„Az önkéntes kódex egyszerűen nem működik. Előálltak egy sor gyakorlattal, amelyekről azt mondják, hogy betartják, de nyilvánvaló, hogy ezek nem elég erősek, és nem tartják be őket megfelelően, ezért úgy érezzük, hogy ezt csak úgy lehet megoldani, ha kötelező kódexet vezetünk be” – mondta Baggy Shanker.
Hozzátette, kollégája ugyanolyan okból kapott parkolási díjfizetési felszólítást (PCN), mint Rosey Hudson.
„Alapvetően leparkolt, elvitte a gyerekeit a Jumpin Funba. Egy másik alkalommal a férje és a szülei is ott parkoltak. Több mint öt percbe telt nekik [a fizetés], mert a berendezés rossz volt” – magyarázta.
Ő és rokonai inkább kifizették a háromszor 60 fontos PCN-t, minthogy megtámadják azokat – és a politikus szerint sok sofőr tette ugyanezt, mert féltek a bírósági eljárástól.
Shanker és a többi képviselő azzal érvel, törvényi szabályozásra van szükség, hogy megvédjék a járművezetőket a „nem egyértelmű és tisztességtelen gyakorlatoktól”.
A magánparkolási ágazat meglévő magatartási kódexét 2024 júniusában vezette be a Brit Parkolási Szövetség (BPA) és a Nemzetközi Parkolási Közösség (IPC). Ez a két akkreditált szakmai szövetség (ATA) a magánparkolási szolgáltatók számára.
A parkolóüzemeltetőknek valamelyik ATA tagjának kell lenniük ahhoz, hogy megvásárolhassák a járművezetők nevét és címét a DVLA-tól (Driver and Vehicle Licensing Agency – Gépjárművezetői és Gépjármű-licenc Ügynökség), és így bírságokat küldhessenek nekik.
A statisztikák szerint az üzemeltetők több „büntetést” állítanak ki, mint valaha. A 2024-25-ös pénzügyi év első felében a parkolásüzemeltetők 7.236.328 járművezető adataiért fizettek a DVLA-nak. Ehhez képest a 2016-17-es pénzügyi év egészében 4.770.984-et. Ez a szám a 2020-21-es világjárvány idején bekövetkezett visszaeséstől eltekintve minden évben folyamatosan emelkedett.
Bár ezeket a PCN-eket gyakran bírságként emlegetik, valójában olyan levelekről van szó, amelyekben pénzt kérnek az állítólagos szerződésszegés miatt.
A parkolók üzemeltetői általában azzal érvelnek, hogy a járművezetők megszegték a szerződést, mivel nem tartották be az adott parkolóhely feltételeit, például nem fizettek a parkolásért egy bizonyos időn belül, vagy helytelenül adták meg a gépkocsi rendszámát.
Az előző kormány 2022 februárjában tette közzé a gyakorlati kódexet, amelynek 2023 végéig kellett volna hatályba lépnie. Ezt azonban visszavonták, miután több parkolási vállalkozás jogi kifogást nyújtott be.
Will Hurley, az IPC vezérigazgatója elmondta, ez volt az oka annak, hogy az ATA-k ezután bevezették a saját közös kódexüket.
„Valójában segíteni akartunk a kormánynak az egységes gyakorlati kódex létrehozásában, én ezt a kezdetektől fogva támogattam” – mondta a BBC-nek. „A valóság az, hogy átvettük a kormány kódexét, és annak túlnyomó többségét végrehajtottuk.”
Ugyanakkor azt is elmondta, továbbra is támogatja, hogy a kormány törvényi gyakorlati kódexet vezessen be.
Isaac Occhipinti, a Brit Parkolási Szövetség (BPA) külügyi vezetője kiemelte, szövetsége szintén támogatná a jogszabályban előírt gyakorlati kódexet. Ugyanakkor azt is hozzátette, hogy az iparág saját gyakorlati kódexének módosítása gyorsabb változásokat eredményezne.
„Néhány héten belül találkozni fogunk néhány parlamenti képviselővel, hogy megvitassuk, milyen lehetséges változtatásokat tudnánk eszközölni a gyakorlati kódexen, mert úgy gondolom, hogy ez valószínűleg gyorsabb módja annak, hogy valóban változások történjenek, mintha megvárnánk a kormányzati gyakorlati kódexet”.
Az Excel Parking a BBC számos interjúkérését visszautasította. Egy képviselője azonban e-mailben azt írta: „az Excel Parking betartja a magánparkolási ágazat egységes ágazati magatartási kódexének minden változását”.
Az Excel Parking továbbra is kitart amellett, hogy Hudson, akinek 10 PCN-t küldött, tévedett – annak ellenére, hogy a parkolási cég megszüntette az ellene benyújtott 1.906 fontos bírósági keresetét.
„Miss Hudson nem tartotta be a Copeland Street-i parkolóban való parkolás meghatározott feltételeit, mivel jóval az előírt határidőn túl vásárolta meg a parkolási díjakat” – mondta a szóvivő.
Luke Harrison ügyvéd, aki több mint húsz embernek segített a PCN-ek elleni küzdelemben, szkeptikus az ágazat változásra tett ígéretével kapcsolatban.
„Minden olyan iparágban, amely olyan dolgokat csinál, amelyeket nem akar szabályozni, az első lépés az, hogy létrehoz egy iparági tulajdonú szövetséget, amely felállít egy magatartási kódexet. Ezt mindannyian aláírják, majd elmennek a kormányhoz, és felteszik a kezüket, mondván: nekik van egy magatartási kódexük, így nem kell őket vizsgálni” – sorolta.
„Ez egy klasszikus taktika, ez már megtörtént a pénzügyi szolgáltatásokban, és mindenféle más iparágban is, ez az önkéntes gyakorlati kódex megközelítés.”
Harrison szerint az esetek többségét könnyű megvédeni, de hozzátette, hogy a legtöbb ember számára nem megengedhető, hogy pénzt költsön jogi tanácsadásra.
A kormány várhatóan hamarosan bejelentést tesz a parkolási magatartási kódex tervéről.
A Lakásügyi, Közösségi és Helyi Önkormányzati Minisztérium szóvivője szerint az autósokat meg kell védeni a magánparkolók használata során, így eltökéltek abban, hogy javítsák az iparág színvonalát.
„Tudjuk, hogy ez mekkora problémát jelent az autósok számára, ezért a lehető leghamarabb további részleteket fogunk ismertetni a magánparkolási magatartási kódexről”.
Forrás: BBC
Illusztráció: archívum