Felszólították az üzemanyag-kiskereskedőket

A szupermarketeknek és más üzemanyag-kiskereskedőknek augusztusig van idejük arra, hogy önkéntesen megosszák áraikat egy olyan kormányzati program keretében, amelynek célja a túlszámlázás megakadályozása.

Az intézkedés egy jelentés nyomán született, amely szerint az autósok tavaly a gyenge verseny miatt literenként hat pennyvel többet fizettek az üzemanyagért a szupermarketekben. Az autósok az online ár-összehasonlítással olcsóbban tankolhatnak majd. A FairFuelUK kampánycsoport szerint azonban a rendszer hatékonyságát illetően még nem tudnak biztosat mondani.

Grant Shapps energiaügyi miniszter hétfőn találkozik az Asda, a Tesco, a Morrisons, a Sainsbury’s és más nagy üzemanyag-kiskereskedők vezetőivel, akiket „felelősségre fognak vonni”, ha nem biztosítják a megtakarítás lehetőségét a fogyasztóknak. A tárcavezető július elején jelentette be a rendszer indulását, és azt mondta: a kormány le akarja leplezni az ügyeskedő kiskereskedőket.

Az államtitkár jövő hónapig ad időt a kiskereskedőknek, hogy az átláthatóság javítása és a verseny fokozása érdekében hozzájáruljanak a versenyfelügyeleti hatóság (Competition and Markets Authority – CMA) önkéntes rendszeréhez, amely az üzemanyagárak megosztására vonatkozik.

„Cselekedjenek most, vagy a törvény teljes erejével kell szembenézniük. Ha nem tesznek eleget a kötelezettségnek, akkor a kiskereskedők jogilag is kénytelenek lesznek megosztani az áraikat” – közölte az energiabiztonsági minisztérium.

A benzin és a gázolaj ára rekordmagasságba ugrott tavaly az ukrajnai orosz inváziót követően, bár azóta jelentősen csökkent. A CMA, az Egyesült Királyság versenyfelügyeleti hatósága azonban az év elején vizsgálatot folytatott az üzemanyagpiacon, mivel aggályok merültek fel azzal kapcsolatban, hogy a csökkenő nagykereskedelmi árakat nem „adták tovább” a fogyasztóknak. A vizsgálat arra a következtetésre jutott, hogy a verseny nem működik olyan jól, ahogyan kellene.

A CMA megállapította, hogy a szupermarketek átlagos éves üzemanyag-árrése 2019 és 2022 között literenként hat pennyvel nőtt, ami 900 millió font többletköltséget jelentett az autósok számára.

Howard Cox 2010-ben hozta létre a FairFuel UK-t, hogy kampányt folytasson az üzemanyagárak „őszintébb, tisztességesebb és átláthatóbb” kialakításáért.

„Ha ez (az önkéntes rendszer) nem rendelkezik fogakkal, akkor teljes szabályozási hatáskört kellene kialakítani, és bírságolniuk kellene a kiskereskedőket. De a bíróság még nem döntött… Várjuk meg, hogy mi lesz a hétfői ülés eredménye! Szeretném, ha a kiskereskedők elköteleznék magukat egy »kitemark-rendszer« mellett, amelyben vállalják, hogy becsületes és tisztességes árakat kínálnak. Ez nagyon egyszerű, és ezt az autósok is láthatják majd” – sorolta Cox.

A kampányoló szerint a jelenlegi rendszer átláthatatlan, és felszólított arra, hogy minden kiskereskedő naponta töltse be az aktuális árakat egy adatbázisba, hogy „egyszer az életben láthassuk, hogyan alakulnak az árak”.

„A benzináraknál nem is lehetne igazabb a mondás, hogy felfelé megy, mint a rakéta, lefelé meg, mint a toll” – tette hozzá.

A hónap elején a kormány közölte, új kezdeményezése keretében az autósok telefonjukon vagy navigációs készülékükön élő, állomásonkénti üzemanyagárakhoz férhetnek hozzá. Jelenleg a kiskereskedők csak a benzinkutak árairól adnak tájékoztatást, ami megnehezíti az összehasonlítást, bár egyes weboldalak megpróbálják összegyűjteni ezeket az adatokat. Az autós csoportok szerint az Európában már máshol is alkalmazott rendszer bevezetése régóta esedékes.

Forrás: BBC.com
Fotó: Pixabay

4.9/5 - (198 szavazat)
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
Friss Adatvédelmi irányelvek tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTPS-sütiket használunk a jobb működésért.