Bírságot szabhatnak ki a bankokra, ha…

A bankok pénzbírságra számíthatnak, amennyiben nem biztosítják a készpénzfelvétel ingyenes hozzáférését a fogyasztók és a vállalkozások számára – erősítette meg a brit pénzügyminisztérium.

Egy új irányelv ugyanis kimondja, hogy a városi területeken élők számára egy mérföldes körzetben ingyenes készpénzfelvételt és -befizetést kell biztosítani.

A vidéki területeken, ahol a „készpénzsivatagok” miatt aggódnak, a maximális távolság három mérföld lesz.

A lépés valószínűleg nem fogja megállítani a bankfiókok bezárását és a készpénzhasználat csökkenését.

A pénzügyminisztérium szerint a távolságokat úgy választották meg, hogy a készpénzhez való ingyenes hozzáférés jelenlegi szintjét fenntartsák, akár ATM-ek, akár személyes szolgáltatások révén. Ezeket a határokat ki lehetne terjeszteni, ha a jövőben csökkenne a készpénzhasználat.

Az új iránymutatás szerint, ha egy szolgáltatást, például egy ATM-et vagy fiókot megszüntetnek, és a területen helyettesítő szolgáltatásra van szükség, akkor ezt még a bezárás előtt meg kell tenni.

Jelenleg egy önkéntes megállapodás van érvényben, amely azt jelenti, hogy minden főutcán egy kilométeren belül szabad hozzáférést kell biztosítani a készpénzhez. Az új politika részletei, beleértve a kiindulópontot és a meghatározott távolságok gyakorlati megvalósítását is, nagyító alá kerülnek.

2015 óta havonta átlagosan több mint ötven brit bankfiók zárt be. A kampányolók attól tartanak, hogy egyes kiskereskedők felhagyhatnak a készpénz elfogadásával, ha annak feldolgozása túlságosan megterhelővé válik.

A kutatások szerint a készpénz továbbra is emberek milliói számára nélkülözhetetlen, az idősek és a fogyatékossággal élők pedig azok közé tartoznak, akiknek valószínűleg nehézséget okozna az átállás. A hátrányos helyzetű területeken nagyobb valószínűséggel zárnak be bankfiókok.

A bankok a fiókok használatának nagymértékű csökkenésére – a Covid-járvány által felgyorsult tendenciára – és az okostelefonokon keresztül történő pénzkezelés népszerűségére hivatkoztak, mint a fiókhálózatuk felhígításának jó okára.

Az Age UK nemrégiben végzett felmérése azonban azt mutatta, hogy azok körében, akiknek kellemetlen a digitális banki ügyintézés, a csalások és átverések fenyegetettsége, az online banki szolgáltatásokba vetett bizalom, valamint a számítógépes ismeretek hiánya volt a fő aggály.

Andrew Griffith, a pénzügyminisztérium gazdasági minisztere szerint „a készpénz itt marad”.

„Az embereknek nem kellene órákat vándorolniuk, hogy felvegyenek egy tízest, hogy betegyék valakinek a születésnapi borítékjába, és a vállalkozásoknak sem kellene nagy távolságokat megtenniük, hogy készpénzbefizetést teljesítsenek. Ezek olyan intézkedések, amelyek mindenki számára előnyösek, akik készpénzt használnak, de különösen a vidéki területeken lakók, az idősek és a fogyatékkal élők számára” – mondta.

A város felügyeleti hatósága, a Pénzügyi Szabályozási Hatóság (FCA – Financial Conduct Authority) felhatalmazást kap a készpénz-hozzáférés ellenőrzésére, beleértve a bírságok kiszabására vonatkozó jogkört is. A jogszabályokat a nyár elején szavazták meg.

„A kormány új törvénye jogi kötelezettséggé tette a bankszektor számára, hogy megvédje a készpénz-hozzáférés és a -betétek jelenlegi szintjét, és támogassa a különböző közösségek sajátos igényeit. Ez nem jelenti azt, hogy semmi sem fog változni, de azt igen, hogy ahol a szolgáltatások bezárását tervezik, ott megfelelő alternatíváknak kell rendelkezésre állniuk, mielőtt ezt megtennék” – mondta Natalie Ceeney, aki a kérdésről szóló jelentés szerzője.

Az alternatívák között szerepelnek a banki központok, amelyek több különböző High Street-i pénzintézet által közösen használt helyiségek, és amelyek célja, hogy segítsenek azoknak a közösségeknek, ahol az összes bankfiók bezárt.

Eddig csak hét állandó bankközpont nyílt meg az Egyesült Királyság különböző területein. További tíz bérleti szerződést már aláírtak, és a szervezők szerint a következő néhány évben több mint száz nyitja meg kapuit – ez a szám viszont eltörpül a fiókbezárások mennyisége mellett.

„A Pénzügyi Felügyeleti Hatóságnak élnie kell új hatáskörével, hogy a bankok teljesítsék kötelezettségeiket, és készen kell állnia arra, hogy utasítsa őket a hiányosságok megszüntetésére” – mondta Jenny Ross, a Which? fogyasztói csoport képviseletében, amely kampányt folytatott a kérdésben.

Forrás: BBC
Fotó: iStock

4.9/5 - (303 szavazat)
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
Friss Adatvédelmi irányelvek tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTPS-sütiket használunk a jobb működésért.